Wist jij dat meer dan een derde van alle nieuwe webshops een WooCommerce webshop is? En dat WooCommerce een van de weinige webshops is waar je niet elke maand voor hoeft te betalen?

Het is geen wonder waarom WooCommerce webshops overal te zien zijn. Het gebruiksvriendelijke systeem dat naar eigen wens in te richten is, wint steeds meer ondernemers voor zich. Al is het alleen al om het grote aantal webdevelopers dat met WordPress, het systeem waarop WooCommerce gebouwd is, overweg kan.

Mogelijk twijfel jij ook nog voor de keus voor een WooCommerce webshop. Moet je de webshop laten maken of wil je het zelf proberen? Wat kost een mooi thema en wat zijn de precieze voor- en nadelen van WooCommerce?

Insideweb heeft als full-service internetbureau behoorlijk wat ervaring op het gebied van WooCommerce. We kunnen je dan ook als de beste uitleggen wat je precies van WooCommerce kunt verwachten.

Wat is een WooCommerce webshop?

WooCommerce is een op WordPress gebouwd systeem op basis van PHP waarmee een normale WordPress site ook gebruikt kan worden als webshop. Als de WooCommerce webshop eenmaal gemaakt is, is het mogelijk de webshop vanuit een enkel paneel te beheren, ook wel CMS genoemd.

Vanuit dit CMS kunnen in dit geval ondernemers bestellingen inzien, producten beheren en tal van andere onderdelen instellen. Zo is het ook mogelijk om via dit paneel functies in te stellen als het tonen van aanbevolen producten, pop-ups en staffelkortingen.

De voordelen van WooCommerce

WooCommerce bestaat ondertussen alweer meer dan vijf jaar waardoor het zichzelf op veel vlakken heeft kunnen verbeteren. Dit heeft ervoor gezorgd dat het WordPress webshop systeem een behoorlijk lijstje met voordelen kan overleggen:

  • WooCommerce werkt niet met abonnementen en je hoeft dus ook niet elke maand voor WooCommerce te betalen (bij een alternatief als Shopify wel)
  • WooCommerce is volledig naar eigen wens aan te passen
  • Het beheersysteem van WooCommerce is extreem gebruiksvriendelijk
  • WordPress webshops op basis van WooCommerce zijn op ieder apparaat te bezoeken
  • Over het algemeen scoren WooCommerce shops hoog in Google
  • Het laten bouwen van een WooCommerce webshop is relatief betaalbaar (in vergelijking met alternatieven als Magento en Shopify)
  • Keuze uit veel (gratis) plug-ins om je shop sterker te maken

Maar waar voordelen zijn, kun je ook rekenen op nadelen. En zelfs bij WooCommerce zijn er enkele nadelen waar je rekening mee moet houden.

De nadelen van WooCommerce

Het is aantrekkelijk om een eigen WooCommerce webshop te maken. Lekker goedkoop en je hoeft niet te wachten op een internetbureau. Of toch niet?

Veel van de nadelen van WooCommerce zijn terug te leiden naar de struikelblokken die ontstaan als WooCommerce niet correct ingesteld is. Namelijk:

  • WooCommerce heeft verschillende plug-ins nodig om optimaal te presteren
  • Bij een groot aantal producten worden WooCommerce traag
  • De standaard checkout-pagina is niet, zoals bij Shopify, voor conversie geoptimaliseerd
  • Alles moet handmatig ingesteld worden (dit kan een WooCommerce bureau voor je doen)
  • Als je niet met een WooCommerce bureau werkt, moet je zelf de shop onderhouden

Kortom, het laten maken van een WooCommerce webshop is in veel gevallen een voordeligere keus. Op lange termijn scheelt dit je hoogstwaarschijnlijk veel tijd. Tijd dat je anders had kunnen gebruiken voor andere projecten.

Wat kost een WooCommerce webshop?

De precieze kosten van een WooCommerce webshop hangen af of jij de webshop wilt laten maken of zelf aan de slag gaat. Een WooCommerce webshop laten maken levert vrijwel altijd het beste resultaat op. Je bent namelijk niet, zoals met oudere frameworks het geval was, duizenden euro’s voor een nieuwe webshop kwijt.

Gemiddeld zijn de kosten van een WooCommerce webshop € 750 tot € 3000. Dat is een fractie van de kosten van oudere webshops, bijvoorbeeld op basis van Magento.

Voor dit bedrag kun je rekenen op:

  • Een goed werkende webshop
  • Een webshop in je eigen stijl
  • Eenvoudig producten aanmaken en beheren
  • Beheersysteem waarin je al je resultaten kunt zien

Kortom, alles wat je van een goede webshop mag verwachten. De precieze invulling hiervan kan daarentegen wel per internetbureau verschillen. Het ene internetbureau is namelijk beter in het ontwikkelen van custom functies of aanpassingen aan het design van de webshop.

Alle WooCommerce alternatieven kosten meer

Mogelijk ben je ondertussen bekend met de verschillende alternatieven voor een WooCommerce webshop. De bekendste zijn:

  • Shopify
  • Squarespace
  • Wix
  • Webflow
  • Weebly

Het meest in het oog springende verschil tussen een WooCommerce shop en deze vijf alternatieven is natuurlijk de prijs. Geen van deze vijf shops heeft dermate lage kosten (bij WooCommerce nihil). Sommige varianten rekenen zelfs, wanneer je het betaalproces van het systeem gebruikt, een variabel percentage over iedere transactie die via de shop loopt.

Daarnaast maken zowel Shopify, als de betaalde versies van Squarespace, Wix, Webflow en Weebly van een maandelijks abonnement gebruik. Zolang je jouw website online wilt houden, ben je dus enkele tientallen euro’s per maand kwijt. Dat terwijl een webshop op WordPress je met uitzondering van de eenmalige productiekosten niet meer dan de maandelijkse kosten voor het domein, onderhoud en hosting kost (~ € 20 per maand).

Waarom zou ik een WooCommerce webshop laten maken?

Ben je er zeker van dat je een WooCommerce webshop wilt hebben? Dan moet je alleen nog bepalen of je de shop zelf wilt maken of de op WordPress-gebaseerde shop wilt laten maken. Als je de shop namelijk laat maken, heb jij hier verder geen omkijken naar. Wel zo handig als je het al druk hebt 😉

Bij InsideWeb kun je terecht voor een WooCommerce webshop die perfect aansluit op jouw bedrijf. Met een op-maat ontworpen webshop zorg jij ervoor dat jouw klanten op een prettige manier producten uit jouw assortiment kunnen vinden en aanschaffen. Daarnaast groeit de webshop met jouw bedrijf mee, waardoor je niet binnen enkele jaren uit de voegen groeit.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op!

Jarno Peeters

Jarno Peeters

Eigenaar van InsideWeb

Praat mee!