Het is geen geheim dat marketing automation software bij intensief gebruik flink in de kosten kan lopen. ActiveCampaign, een alternatief voor het onderwerp van onze review, is hier een goed voorbeeld van. Waar Mailerlite bij intensief gebruik onder de € 100 per maand blijft, schiet je met ActiviteCampaign snel richting de € 300 – € 400. Per maand.
Dat er een goedkoper alternatief voor gevestigde email automation tools als ActiveCampaign, Mailchimp en Drip is, hoeft niet te betekenen dat het een beter alternatief is. Zolang Mailerlite niet minstens hetzelfde rendeert, is de keuze voor een ondernemer snel gemaakt.
Om meer inzicht in de prijs-kwaliteitverhouding van Mailerlite te krijgen, hebben we grondig onderzoek gedaan naar een van de meest betaalbare email automation tools.
In onze Mailerlite review geven we je een inkijkje in de beste functies en de maandelijkse kosten die bij actief gebruik van Mailerlite komen kijken.
Toen Mailerlite enkele jaren geleden begon met het uitbreiden van haar online software, hadden de meeste gebruikers verwacht dat de kosten net zo hard mee zouden stijgen. Het is dus een mooie bonus dat je nog altijd binnen een scherp maandbedrag van de beste Mailerlite functies gebruik kunt maken. Helemaal als je ziet welke dat zijn:
Designer? Die heb je niet meer nodig. Door de handige template builder van Mailerlite bouw je email templates zo in elkaar. Hierdoor kun je jouw mails in je eigen huisstijl bij je subscribers aanleveren.
Wie snel een campagne in elkaar wil zetten, zal gretig gebruik maken van de template library. Gelukkig zijn daar voldoende templates in te vinden. Misschien niet zoveel als bij Drip of ActiveCampaign, maar genoeg voor je eerste campagnes. Voor succesvolle campagnes is het uiteindelijk beter om één goed template te maken.
Van het snel bouwen van een landingspagina tot je hele website. Sinds kort heeft Mailerlite het mogelijk gemaakt om vanuit het CMS pagina’s te maken. Dit zijn relatief eenvoudige pagina’s die op een van de vele templates gebaseerd kunnen worden. Je kunt deze pagina’s direct in je email funnel gebruiken of zelfs inzetten als de website van je bedrijf.
Alle kwalitatieve email marketing tools zullen je in staat stellen om een krachtige automation op te zetten. Dat is bij Mailerlite niet anders. Op basis van interesses en gedrag kun je eenvoudig segmenten en doelgroepen maken. Dit helpt je om aanzienlijk effectiever op specifieke subscribers in te spelen.
Heeft er iemand al tijden geen mail meer opengemaakt? Of lijkt een gebruiker vooral geïnteresseerd te zijn in overhemden en niet in truien? Dan kun je daar gericht op inspelen. Allemaal doordat je meer data hebt dan ooit tevoren.
Een van de meest krachtige onderdelen van Mailerlite zijn de mogelijkheden tot optimalisatie. Zo is het onder andere mogelijk om verschillende emails en landingspagina’s te A/B testen. Welke koptitel zorgt voor de hoogste open rate? En welke tijdstippen werken het best? Via Mailerlite weet je precies wat je moet doen om het maximale uit je campagnes te halen.
Mailerlite staat niet zonder reden als email marketing tool met de beste prijs-kwaliteitverhouding bekend. Het heeft een ruim aanbod functies dat tegen een schappelijk bedrag te gebruiken is. Ook als je naar tienduizenden mensen een mail wilt sturen.
Zo is Mailerlite tot 1000 emailadressen gratis te gebruiken. Daarna kost het tot 2500 emailadressen slechts $ 10 per maand. Je kunt vanaf het eerste betaalde pakket ($10) meteen al onbeperkt emails sturen. Een flinke bonus dus.
Zelfs op 10.000 emailadressen zit je nog op slechts $ 50 per maand. Dat terwijl je bij kwalitatieve alternatieven snel op een veelvoud zou zitten. Ben je van plan met echt grote maillijsten te gaan werken? Dan kun je vanaf 100.000 emailadressen rekenen op een maandbedrag van $ 360 per maand en bij 500.000 $ 1650 per maand. Klinkt mogelijk als veel, maar in de praktijk niet als we naar alternatieven kijken.
Het is tegenwoordig bijna niet meer mogelijk om email marketing tools met elkaar te vergelijken. Er zijn dusdanig veel verschillende opties met ieder hun eigen prijsstelling, dat je vaker dan niet appels met peren vergelijkt. Iets wat je in een review van een tool als Mailerlite natuurlijk wilt voorkomen.
In het geval van Mailerlite, zijn de meest gekozen alternatieven het eenvoudige EmailOctopus of uitgebreide programma’s als ActiveCampaign en Drip. EmailOctopus is bij bepaald gebruik weliswaar goedkoper, maar ook veel eenvoudiger. Slimme funnels zijn niet mogelijk bij EmailOctopus. Net als dat je vrij beperkt bent in het gebruik van templates.
ActiveCampaign en Drip hebben daarentegen een krachtiger en mooier alternatief voor Mailerlite. Templates zijn mooier en er zijn wat unieke functies aanwezig (zoals chatbots en slimmere segmentatie).
De vraag is of je deze extra functies echt nodig hebt. Mocht dat zo zijn, dan zit je met Drip of ActiveCampaign goed. Anders raden we je aan voor het manusje van (bijna) alles te gaan waar je ook nog eens minder voor betaalt: Drip.
Voor veel ondernemers en marketeers zal de keuze makkelijk te maken zijn. Mailerlite heeft op dit moment van alle gevestigde email marketing tools de beste papieren. Dat heeft alles te maken met de scherpe prijs van Mailerlite versus de beschikbare functies. Bijna ieder alternatief voor Mailerlite kost aanzienlijk meer terwijl het over de gehele linie een soortgelijk aanbod heeft.
De grootste verschillen zitten uiteindelijk in premium functies zoals chatbots (Drip en ActiveCampaign) en gebruiksvriendelijkheid (Mailchimp).
Zoek je vooral een email marketing tool waarmee je zo goed mogelijk je email funnel mee kunt opzetten? Wil je niet meer betalen dan nodig is? Dan is Mailerlite een absolute no-brainer.