Blog

Betalen met Mollie? Zo implementeer je het in WooCommerce!

Door 15 augustus 2020augustus 25th, 2020Geen reacties

Heb je een webshop opgezet met behulp van WordPress WooCommerce? Dan kun je hiervoor diverse betalingsmogelijkheden kiezen. Waarschijnlijk kies je voor iDEAL, aangezien dit een veelgebruikte betaalmethode is voor online aankopen.

Het is helaas niet zo dat jij je bij iDEAL aan kunt melden wanneer je hier gebruik van wilt maken binnen jouw WooCommerce-webshop. Gelukkig kun je een bemiddelingspartij inschakelen wanneer je hier toch gebruik van wilt maken. Eén van de bemiddelingspartijen is betaalprovider Mollie.

Ben je niet bekend met Mollie? Dan wil je hier ongetwijfeld eerst meer over weten. Daar helpen wij jou graag een handje bij. We geven jou hier eerst wat meer informatie over Mollie, zodat je weet wat Mollie precies is. Aansluitend besteden we aandacht aan de integratie van Mollie in WooCommerce.

Wat is Mollie en waarom kies je ervoor?

Mollie is een Nederlandse provider waarmee je in webshops betalingen kunt verrichten. Indien je gebruik maakt van WooCommerce, kun je een WordPress plugin gebruiken om Mollie aan jouw site te koppelen. Wanneer je de plugin hebt geïnstalleerd en alles juist is ingesteld, kun je betalingen ontvangen die op jouw website via iDEAL gedaan worden.

Grote voordeel van Mollie is dat jij je volledig gratis kunt registreren bij deze betaalprovider. Nadat je Mollie in WooCommerce hebt geïmplementeerd, kunnen bezoekers betalingen doen via iDEAL. Het geld dat je via deze betalingsmogelijkheid ontvangt, wordt bijgeschreven op jouw Mollie-account.

Uiteindelijk is het zaak dat het geld op de bankrekening van jouw WooCommerce-webshop bijgeschreven wordt. Dit stel je makkelijk en snel in via jouw Mollie-account. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat het geld iedere dag wordt overgeboekt van het account naar jouw rekening. Als je kiest voor Mollie in WooCommerce dan wordt er per transactie een bedrag ingehouden. Later in de tekst behandelen we de kosten die hiervoor in rekening worden gebracht.

Welke betaalmogelijkheden zijn er bij Mollie?

Wanneer je Mollie in WooCommerce implementeert, kun je uit verschillende betaalmogelijkheden kiezen. iDEAL is waarschijnlijk de bekendste, maar er zijn aanzienlijk meer mogelijkheden. Hieronder zie je een overzicht van alle betaalmogelijkheden die je hebt met Mollie. Daarachter hebben we direct het land/de landen gezet waar deze betaalmogelijkheden gebruikt kunnen worden.

  • American Express (wereldwijd);
  • Bancontact (België);
  • Belfius betaalknop (België);
  • EPS (Oostenrijk);
  • Cadeaukaarten (Nederland);
  • Giropay (Duitsland);
  • iDEAL (Nederland);
  • ING Home’Pay (België);
  • KBC/CBC Betaalshop (België);
  • Mastercard (wereldwijd);
  • Klarna: Gespreid betalen (Finland, Duitsland, Oostenrijk);
  • Klarna: Achteraf betalen (zie boven, plus Nederland/België);
  • PayPal (wereldwijd);
  • Paysafecard (wereldwijd);
  • SEPA-overboeken (Europa);
  • SEPA-incasso (Europa);
  • SOFORT Banking (Europa);
  • Visa (wereldwijd).

Wat betaal je voor Mollie in WooCommerce?

Mollie brengt kosten in rekening voor het gebruik van jouw diensten. In tegenstelling tot andere betaalproviders betaal je relatief weinig voor de implementatie van Mollie. Je sluit namelijk geen abonnement af, waardoor je niet vastzit aan maandelijkse kosten. Ook betaal je geen eenmalige opstartkosten voor het gebruik van deze dienst. Het aanmaken van een account is namelijk helemaal gratis.

Hoe Mollie in WooCommerce dan toch winstgevend kan zijn voor het bedrijf? Doordat je betaalt per transactie. De betaalprovider brengt namelijk kosten in rekening voor iedere transactie die gedaan wordt via Mollie in WooCommerce.

Nu ben je vast benieuwd naar de hoogte van de kosten per transactie. Dat hangt maar net af van de betaalmethode die je gebruikt. Kies je bijvoorbeeld voor iDEAL? Dan betaal je 0,29 euro per transactie bij Mollie in WooCommerce. Bij Bancontact liggen de transactiekosten op 0,39 euro. Mastercard brengt voor betalingen binnen de Europese Unie 0,25 euro transactiekosten in rekening plus 1,8 procent van het aankoopbedrag.

Waarom kies je voor iDEAL via Mollie in plaats van via de banken?

Wil je iDEAL integreren als betaalmogelijkheid binnen jouw WordPress-webshop? Dan kun jij je hiervoor tot de banken richten, maar je kunt ook de Mollie-plugin voor WooCommerce gebruiken.

Wij raden je aan om voor Mollie in WooCommerce te kiezen. Dit brengt namelijk een aantal voordelen met zich mee. Wij zetten de belangrijkste hier op een rijtje.

  • Je bent een stuk goedkoper uit met Mollie in WooCommerce dan iDEAL via banken. Je betaalt namelijk geen opstartkosten of abonnementskosten. Wanneer er niets gekocht wordt, betaal je ook niets voor Mollie.
  • Je kunt binnen één dag na registratie al transacties ontvangen bij Mollie. Indien je de iDEAL via een bank regelt, duurt het vaak aanzienlijk langer.
  • Je bespaart op transactiekosten met Mollie in WooCommerce. Mollie betaalt jou namelijk uit in één transactieregel. Bij iDEAL via een bank gebeurt dit vaker. Hier betaal je ongeveer 0,14 euro per transactie. Bij veel transacties kunnen de kosten behoorlijk opllopen.
  • Indien je voor Mollie in WooCommerce kiest, is betalen via meerdere banken mogelijk. Bij iDEAL via een bank kan alleen via de betreffende bank betaald worden. Bij de betaalprovider ontstaan er nooit problemen wanneer er een storing is bij een bank. Mollie schakelt dan namelijk over naar een andere bank.

Hoe integreer je Mollie in WooCommerce?

Zoals je hebt kunnen lezen heeft Mollie zo zijn unieke voordelen. Daarom besluit je mogelijk wel om deze betaalmogelijkheid te integreren in jouw webshop. Denk niet dat dit een gemakkelijke opgave is, want de integratie van Mollie in WooCommerce is een flinke klus.

Het installeren van de plugin is niet het lastigste werk. Er komt alleen wel wat meer bij kijken dan het installeren van de Mollie plugin. Je moet de plugin namelijk aanpassen aan jouw eigen voorkeuren. Zo moet je bijvoorbeeld kiezen welke betaalmogelijkheden je aan wilt bieden in jouw WordPress-webshop. Daarnaast zijn verschillende andere instellingen volledig afhankelijk van jouw webshop en de gegeven branche.

Integratie uitbesteden aan internetbureau

Een juiste integratie van Mollie in WooCommerce is ontzettend belangrijk. Indien de plugin niet goed ingesteld is, lopen bezoekers van jouw webshop mogelijk tegen problemen aan bij hun betaling. Houdt dit probleem lange tijd aan? Dan trekken zij waarschijnlijk naar een concurrent om daar de aankoop te doen. Dit wil je voorkomen, want hierdoor loop je mogelijk veel inkomsten mis.

Daar kunnen wij je bij helpen. Wij zorgen voor een goede implementatie van Mollie in WooCommerce. Hierdoor weet je zeker dat betalingen altijd op de juiste manier verricht worden en je het geld snel ontvangt. Moet er onderhoud uitgevoerd worden aan de plugin? Ook dan ben je bij ons aan het juiste adres.

Jarno Peeters

Jarno Peeters

Eigenaar van InsideWeb