Instapage ziet zichzelf als de makkelijkste en snelste oplossing voor gebruikers om landingspagina’s te maken. Met een handomdraai knutsel je een nieuwe landingspagina voor een campagne of ondernemingsidee in elkaar. Wat niet in elkaar geknutseld is, zijn de hoge abonnementsprijzen. Is Instapage het geld wel waard gezien de abonnementskosten die al snel boven de € 100 per maand gaan?
De laatste jaren is het aantal SaaS-applicaties dat ontwikkeld is om het bouwen van landingspagina’s makkelijker (en leuker) te maken fors toegenomen. Het wordt daardoor lastiger om de verschillende programma’s van elkaar te onderscheiden. Instapage lijkt op veel manieren sterk op Unbounce en Leadpages. Toch zijn er duidelijke verschillen te zien als we dieper naar specifieke functionaliteiten kijken.
In onze Instapage review vertellen we je wat nu eigenlijk de meest vooraanstaande verschillen zijn. Wat zou een reden zijn om voor Instapage te gaan?
Instapage is je typische landingspaginabouwer waarmee je gemakkelijk simpele pagina’s kunt bouwen. Je kunt vanuit een blanco pagina beginnen of een template uitkiezen. Door je van een uitgebreide ‘bibliotheek’ boordevol templates te voorzien, heb je direct een uitgebreid assortiment om uit te kiezen.
Landingspagina’s worden om de meest uiteenlopende redenen gebruikt. Het uittesten van nieuwe ideeën, lanceren van campagnes of gewoon als homepage. Door van een tool als Instapage gebruik te maken, bespaar je behoorlijk wat tijd. Helemaal als je systemen als Webflow en WordPress als ingewikkeld ervaart.
De daadwerkelijke software van Instapage zit relatief eenvoudig in elkaar. Zoals ieder andere SaaS-tool, hoef je voor het gebruik van Instapage niets te installeren. Je werkt namelijk vanuit je browser. Wat wel belangrijk is, is dat je vooraf op de hoogte van de belangrijkste functies bent. De kans is anders groot dat je nooit de volledige potentie van Instapage benut.
Templates spelen een leidende rol in het succes van een landingspage builder. Zonder een goede verzameling aan templates, ben je bijna verplicht om zelf templates te gaan maken. Niemand heeft namelijk tijd om vanuit een kaal sjabloon keer op keer nieuwe pagina’s te bouwen. In dat geval was je goedkoper en beter uit geweest met een platform als WordPress.
Dat is dus gelukkig niet het geval met Instapage. Instapage heeft momenteel meer dan 200 templates (sjablonen, frameworks etc.) in haar bibliotheek voor gebruikers beschikbaar gesteld. Deze templates zijn al voorzien van slimme blokken, call-to-actions en formulieren.
In de praktijk is het dus vooral het vinden van een template dat bij het doel van de te maken landingspagina past. Vervolgens kun je het template eenvoudig met de Drag and Drop builder naar eigen wens aanpassen. Of dat nu voor een hotel, evenement of nieuwe E-commerce product is.
Doordat we steeds meer met collega’s op afstand werken, is het belangrijk dat de software die we gebruiken hier ook op aangepast is. Voor het eerst in een review, hebben we Instapage getest op collaboration. Want hoe goed kun je eigenlijk met je collega’s in Instapage samenwerken?
Dat blijkt een stuk beter te zijn dan je van een SaaS-tool als Instapage zou verwachten. Voor onze review hebben we ontdekt dat je eenvoudig collega’s van feedback kunt voorzien. Komen de nieuwe aanpassingen van een andere collega binnen? Dan kun je ze meteen vanuit de drag and drop builder accepteren of afwijzen.
Instapage is vooral geliefd onder marketeers die snel een campagnepagina willen opzetten. Een gemiddelde campagne op Facebook heeft al snel tientallen landingspagina’s nodig. Net als Google Ads campagnes kom je niet onder landingspagina uit.
Daarom wil je behalve het snel kunnen opzetten van de landingspagina’s, het ook met je bestaande marketing tools kunnen integreren. En dat is natuurlijk bij Instapage mogelijk.
Voor zowel tracking als het doorsturen van leads kun je vanuit het Instapage CMS aan de slag. Voer de tracking-pixels van de verschillende marketingtools in en track waar je gebruikers vandaan komen. Wil je via je Instapage landingspagina emailadressen verzamelen? Dan kun je ze eenvoudig doorsturen naar je favoriete email tool (o.a. ActiveCampaign en Mailerlite).
Sinds kort heeft Instapage slechts twee pakketten waar je als potentiële klant uit kunt kiezen. Namelijk het Business account en het Conversion Cloud account.
Het business-account kost $ 149 per maand als je voor jaarlijkse facturatie kiest. Mocht je liever maandelijks willen betalen, betaal je $ 199 per maand. Een forse kostenpost in vergelijking met Leadpages en Unbounce.
Je krijgt dan wel meteen toegang tot vrijwel alle functies die je ooit nodig zal hebben. Waarschijnlijk zelfs meer dan dat je nodig hebt. Alleen power users en grote corporates, zullen voor een nog groter plan moeten gaan.
Met het Conversion Cloud account ontgrendel je ieder denkbare functie die je ooit vanuit Instapage nodig zal hebben. Audit logs, SSO login en Ad-to-page personalisaties. De prijs? Daar moet je toch echt met Instapage contact voor opnemen.
Of Instapage op ieder onderdeel boven de 8 scoort? Nee, dat niet. Alhoewel Instapage een uitstekende tool is om landingspagina’s mee te bouwen, is het relatief duur. Het is daarom van belang dat Instapage precies in het vakje SaaS-tool past waar jij naar op zoek bent.
Instapage is een uitstekende tool voor iedereen die nog nooit webpagina’s heeft gemaakt. Zaken als snelheid en automatisering kunnen zonder dat het door de gebruiker ingesteld wordt, meteen een rol spelen. Je kunt hierdoor veel waarde uit Instapage halen.
Voordat je besluit om voor een betaald Instapage abonnement te gaan, raden wij je aan Instapage eerst uit te proberen. Zoals je eerder hebt kunnen lezen, kun je de ruimhartige proefperiode gebruiken om net als in onze Instapage review de tool uit te proberen.