OptinMonster Review: WordPress, pricing en alternatieven

Wie het over leadgeneratie heeft, komt vrijwel zeker bij OptinMonster uit. OptinMonster helpt je niet alleen met het verzamelen van leads, maar zorgt er ook voor dat je het maximale uit je e-maillijst haalt. Daardoor ben je met OptinMonster slimmer en goedkoper uit.

Vrijwel iedere marketeer kan het je vertellen: OptinMonster is een van de meest gekozen funnel software voor ervaren marketeers. Wie OptinMonster goed weet in te zetten, is in staat een bedrijf op te bouwen uit alle data die uit de OptinMonster funnel voortkomt.

Een gedurfde uitspraak waar we het bij InsideWeb regelmatig over hebben gehad. Ook wij zijn meermaals met OptinMonster in positieve zin in aanraking gekomen. Doordat diverse van onze klanten van OptinMonster gebruik maken, hebben we de funnelsoftware meermaals in werking gezien.

Zelf heeft InsideWeb OptinMonster meermaals ingezet om een goed idee te krijgen van de functionaliteiten en kwaliteit van het programma. De bevindingen delen we in onze OptinMonster review.

Wat is OptinMonster?

OptinMonster is software waarmee je leads kunt verzamelen en digitaal kunt opvolgen. Zie het als een telefoonverkoper die op zoek gaat naar potentiële leads en tijdens het daadwerkelijke telefoongesprek de lead iets probeert te verkopen. OptinMonster helpt je leads op te vangen en ze via een emailfunnel op te volgen.

Het belangrijkste onderdeel van OptinMonster is het opvangen van de leads. Het daadwerkelijke opvolgen van de leads wordt door marketeers met andere programma’s zoals ActiveCampaign en Enormail gedaan.

Om een lead te genereren, moet er op het internet aardig wat werk worden verzet. Een potentiële lead moet bewust van iets worden gemaakt, bijvoorbeeld een gratis e-book. Vervolgens moet de lead worden overgehaald om voor dit aanbod te gaan. Het daadwerkelijk aanmelden van de lead voor de funnel, moet natuurlijk zo eenvoudig mogelijk zijn.

Dit proces lijkt makkelijk maar kan in de praktijk veel haken en ogen hebben. OptinMonster helpt je om dit proces optimaal in te richten en zoveel mogelijk bezoekers te converteren naar leads.

Wat krijg je van OptinMonster?

Voor onze OptinMonster review hebben wij onze eigen funnel opgezet zodat we je een goed idee kunnen geven van wat OptinMonster je te bieden heeft.

De meeste mensen kiezen voor OptinMonster omdat ze geen lead verloren willen laten gaan. Op het moment dat het mogelijk is een lead op te vangen, willen ze dat het vangnet klaarstaat. Dat is precies wat met OptinMonster mogelijk is.

Pop-ups

Dit doet OptinMonster om te beginnen met handige pop-ups. In de template bibliotheek van OptinMonster ontdek je honderden templates die je kunt gebruiken om een offer of weggever bij bezoekers onder de aandacht te brengen.

Je kunt je bezoekers op een volledige pagina een offer laten zien of juist een subtiele top-bar banner tonen. Nog subtieler? Dan kun je de opt-in velden van OptinMonster ook in de artikelen verwerken. Hierdoor kun je de formulieren aan laten sluiten op de inhoud van de artikelen!

Technologische snufjes

Het laten zien van pop-ups kunnen de OptinMonster alternatieven ook. Ze kunnen net zo eenvoudig in-content of top-bar opt-ins laten zien. Geen spectaculair werk dus.

Waar OptinMonster in uitmunt, is het inzetten van technologische triggers waardoor bezoekers een hogere kans hebben om zich op een formulier in te schrijven.

Drie goede voorbeelden zijn:

  • Pop-up bij het verlaten van de pagina
  • Pop-up bij het openen van een nieuwe pagina
  • Een e-mail bij het niet afronden van je bestelling

Dit geeft je de kans net weer wat extra leads binnen te halen. Voor bedrijven waarbij een enkele lead al meerdere euro’s waard is, kan dit op termijn het verschil maken.

Handig dashboard

Hoe weet je of dat wat je doet, voldoende is? Kan het niet beter? Daar helpt het OptinMonster dashboard je deels mee. Zoals je in de afbeelding uit de OptinMonster review kunt zien, geeft het dashboard je direct inzicht in de prestaties van een campagne.

Naarmate je meer campagnes via OptinMonster draait, kun je steeds beter de resultaten van de campagnes met elkaar vergelijken. Dit zorgt er weer voor dat je een goed beeld hebt of een campagne naar wens presteert.

A/B Testing

Om er echt zeker van te zijn welke campagne het best presteert, welke pop-up de meeste inschrijvingen binnenhaalt of wat ervoor zorgt dat mensen zich maar niet inschrijven, kun je van een A/B test gebruik maken.

Met A/B testing zet je twee campagnes naast elkaar en laat je aan 50% van de bezoekers Campagne A zien en 50% van de bezoekers Campagne B. Vervolgens kun je de door de resultaten met elkaar te vergelijken, eenvoudig achterhalen welke campagne het best presteert. De OptinMonster review van InsideWeb is op een zelfde manier getest. We kunnen je vertellen dat je met A/B testen pas écht weet hoe een campagne presteert.

Eindeloze integraties

Het is voor veel marketeers misschien wel de belangrijkste reden om voor OptinMonster te kiezen: de vele integraties.

OptinMonster kent tientallen integraties die jou helpen het maximale uit je nieuwe leads te halen. Je marketing automation kan pas naar een hoger niveau getild worden als er een sterke funnel achter je leadgeneratie zit.

Integraties met software als Drip, Salesforce, Zapier en Activecampaign gaan je daarmee helpen.

OptinMonster pricing

OptinMonster vraagt niet de hoofdprijs voor het gebruik van de software. De OptinMonster pricing is met een startpakket vanaf € 19 per maand schappelijk te noemen. Dit pakket is geschikt tot 15000 pageviews per maand. Daarna kom je op € 29 per maand voor 50.000 pageviews en € 49 per maand voor 250.000 pageviews uit.

Vanaf het Pro pakket, dat € 29 per maand kost, kun je op vrijwel alle functionaliteiten rekenen. Het goedkoopste pakket (Plus) is dus beperkter.

Conclusie

Voor wie twijfelt of het niet verstandig is om eerst de vele OptinMonster alternatieven door te spitten heb ik een simpel antwoord: begin bij OptinMonster.

De kosten van OptinMonster zijn in vergelijking met veel alternatieven laag terwijl de software je alles geeft wat nodig is het maximale uit je leadgeneration te halen. Een no-brainer als het aan de marketeers van InsideWeb ligt.