Het is een van de meest vooraanstaande marketing tools: ActiveCampaign. De zeer complete maar ook prijzige software oplossing voor marketing automation en e-mailmarketing wordt door bedrijven over de wereld gebruikt.
ActiveCampaign heeft haar succes grotendeels te danken aan de diepgang dat de software klanten weet te bieden. Concurrerende oplossingen kunnen lang niet even ver op een email inschrijving inspelen als dat met ActiveCampaign mogelijk is.
Bij InsideWeb adviseren we klanten dan ook ActiveCampaign met enige regelmaat aan. Wie op grote schaal tot in detail op bezoekers in wilt kunnen spelen, zit met ActiveCampaign op het juiste spoor. Helemaal als een koppeling met een API vereist is.
In onze ActiveCampaign review vertellen we je meer over het gebruik van ActiveCampaign in Nederland, de vele voordelen, koppelingen en pricing.
Marketing automation is een breed begrip. We kunnen genoeg software opnoemen die zichzelf onder marketing automation zouden willen laten vallen maar werkelijk niets meer dan een e-mailmarketing tool zijn.
ActiveCampaign is wat ons betreft alles wat je van marketing automation mag verwachten. Het is een software oplossing waarmee je zowel je e-mail marketing op orde krijgt als de verzameling en opvolging hiervan. Doordat het met platformen als WooCommerce, Magento en Shopify te koppelen is, hoef je daarnaast niet bang te zijn dat je nog een integratie moet laten bouwen. Dit zit allemaal bij ActiveCampaign inbegrepen.
Dat ActiveCampaign van alle markten thuis is, blijkt wel uit het volgende overzicht van functionaliteiten:
Er zijn weinig software branches waar er zoveel concurrentie is als bij marketing automation. De klanten zijn over het algemeen trouw en waarderen hun abonnement vrijwel altijd op. Hierdoor is de lifetime value, een belangrijke metric voor SaaS-bedrijven, enorm. Een bedrijf als ActiveCampaign heeft er daarom alles voor over om jou als klant binnen te halen.
Daar krijg je behoorlijk wat voor terug. Vooral als de relatief hoge ActiveCampaign kosten binnen het budget vallen.
Met ActiveCampaign is het mogelijk alles uit je funnel te halen. Je marketing voor een groot deel te automatiseren en constant nieuwe leads te verzamelen. Hierdoor kun je als bedrijf een enorme hoeveelheid marketingwerkzaamheden automatisch laten doorlopen. Ook als je bedrijf niet open is.
De potentiële waarde van een oplossing als ActiveCampaign is daarom groot. Of het ook voor jou groot genoeg is, hangt af van jouw marketingplannen.
De meeste mensen vergelijken ActiveCampaign vs. Mailchimp, Hubspot of Drip. Alternatieven voor ActiveCampaign waar vooral Drip en Hubspot enigszins in de buurt komen. Als we de voordelen van ActiveCampaign nader bekijken, is te concluderen dat voor een veilige keuze je altijd bij ActiveCampaign uitkomt:
Waar voordelen zijn, zijn zoals altijd ook nadelen. In het geval van ActiveCampaign zijn er diverse nadelen die ervoor kunnen zorgen dat je voor een alternatief kiest.
Het grootste nadeel van ActiveCampaign is dat de kosten bij een grote maillijst snel op kunnen lopen. Zo ben je al snel een bedrag van boven de € 100 per maand kwijt als je een grote maillijst hebt. Bij een kleine maillijst betaal je slechts € 10 per maand. In de praktijk blijkt een zeer klein deel van de klanten rond dit bedrag te blijven.
Een ander nadeel is dat voor een complete leek, ActiveCampaign in het begin als overweldigend kan worden ervaren. Het programma kent zoveel opties, dat je goed moet zoeken waar bepaalde functies zich precies bevinden. Daarnaast is het lang niet altijd even eenvoudig te begrijpen hoe functies werken. Dit is iets waar ActiveCampaign middels tutorials of duidelijkere documentaties meer aan zou kunnen doen.
ActiveCampaign staat bekend als een van de duurdere oplossingen voor marketing automation. Dat het een hoger prijskaartje heeft, is onder andere te verklaren door de enorme ontwikkeling achter de software. Vanwege de vele functionaliteiten is er veel onderhoud nodig. Daarnaast heeft het realiseren van de verschillende functies logischerwijs een hoge investering vereist.
Momenteel hanteert ActiveCampaign de volgende pricing:
De meeste bedrijven zullen op kosten van € 49 ofwel € 99 per maand uitkomen. De precieze ActiveCampaign kosten zijn afhankelijk van het daadwerkelijke gebruik en de omvang van de maildatabase.
Dat ActiveCampaign geen onvoldoende gaat krijgen, was in een vroeg stadium duidelijk. De software oplossing voor marketing automation lijkt weinig concurrenten te hebben die een soortgelijk aanbod aan functionaliteiten kunnen bieden.
Dit is het gevolg van de volledigheid van ActiveCampaign. De kans is klein dat je alle functies van ActiveCampaign nodig hebt of dat je zo gedetailleerd je funnel in wilt gaan als dat met ActiveCampaign mogelijk is. Toch is de mogelijkheid hiervan interessant genoeg niet naar alternatieven als Hubspot en Mailerlite uit te wijken. Zelfs Drip delft het onderspit als ActiveCampaign ter sprake komt.
Voor menig ondernemer zal de keuze daarom snel gemaakt zijn. Vooral wanneer het budget geen rol speelt. De ondernemer die het beste voor het bedrijf wilt en niets aan het toeval wilt overlaten, komt bij ActiveCampaign uit.
Wij scoren ActiveCampaign als de beste software voor e-mailmarketing en marketing automation. We vertellen je dan ook graag in een persoonlijk gesprek meer over ActiveCampaign en hoe jij optimaal van deze innovatieve marketing software gebruik kunt maken.