Twee jaar geleden kende niemand SERPWatcher. Nu is het de meest gebruikte SEO-tool om je posities in de zoekmachines bij te houden. SERPWatcher noemt zichzelf de makkelijkste tool voor rank tracking, iets waar ieder SEO-project niet zonder kan.
Op deze pagina leggen wij je uit wat je van deze populaire ranktracker kunt verwachten. Want alhoewel je minimaal hoopt dat SERPWatcher in staat is de posities van je zoekwoorden bij te houden, is het in staat tot heel veel meer.
Dit doen we aan de hand van verschillende voorbeelden zodat je een goed idee krijgt van de precieze invulling van de functies van SERPWatcher. Ook behandelen we enkele bekende alternatieven voor SERPWatcher, waaronder Ahrefs en Semrush.
SERPWatcher is een SEO-tool, onderdeel van Mangools, waarmee je eenvoudig de posities van de door jou aangegeven zoekwoorden kunt meten. Hierdoor weet je precies hoe je op specifieke zoekwoorden presteert.
Een belangrijk verschil tussen sommige van de wat duurdere tools, is dat jij zelf moet aangeven welke zoekwoorden je in SERPWatcher wilt bijhouden. Helaas is SERPWatcher niet in staat zelf te herkennen wat de populairste zoekwoorden van je website zijn of welke zoekwoorden slim zijn om bij te houden. Ieder zoekwoord wat je dus niet in SERPWatcher invoert, kan ook niet gemeten worden.
Nadat je een lijst met jouw belangrijkste zoekwoorden ingevoerd hebt, kun je deze lijst door SERPWatcher laten volgen. Dit betekent dat SERPWatcher iedere dag kijkt wat de positie van deze zoekwoorden in Google is. Je kunt de Googlebot, dit is de bot die je positie ophaalt, dit laten doen voor mobiel en desktop.
De functies van SERPWatcher blijven niet alleen beperkt tot het meten van de posities van je zoekwoorden. Dit programma kan veel meer. Je kunt hier alleen gebruik van maken, als je ook op de hoogte bent van wat dat precies is. Naast dat Mangools, het bedrijf achter SERPWatcher, je hiervan op de hoogte probeert te brengen, proberen wij dat ook.
Je kunt alleen optimaal van SERPWatcher gebruik maken, als je ook echt alle zoektermen opspoort die relevant zijn. Dit zijn:
De zoektermen waar je al op scoort, zijn eenvoudig te vinden via Google Search Console. Je kunt een lijst met deze zoektermen exporteren en direct in je SERPWatcher plakken. Hierdoor kun je in één klap alle zoektermen waar je al op scoort in SERPWatcher volgen.
Nu is het tijd om de zoektermen waar je op wilt scoren te vinden. Als je hier al een lijstje van hebt, is dat top. Dan kun je ze in SERPWatcher plakken en dit onderdeel overslaan.
Anders kun je hiervoor KWFinder gebruiken. Met KWFinder spoor je eenvoudig de zoekwoorden op die naast je huidige zoekwoorden belangrijk zijn. Als je een website over mountainbikes hebt, wil je vast scoren op Trek Mountainbikes. Door op ‘mountainbikes’ in KWFinder te zoeken, zie je alle zoekwoorden, zoals trek mountainbikes, staan. Selecteer welke van deze zoekwoorden wat jou betreft naar SERPWatcher gestuurd moeten worden.
Wanneer je een abonnement op SERPWatcher hebt, heb je dat ook voor KWFinder. Beide programma’s zijn van dezelfde eigenaar en vallen onder hetzelfde SEO-pakket. Je hoeft dus niet twee keer te betalen of een ingewikkelde koppeling tussen beide SEO-tools te maken. Ze werken al met elkaar!
Nu heb je als het goed is een overzicht staan met de zoekwoorden die voor jou het belangrijkst zijn. Deze zoekwoorden worden iedere dag ververst zodat je kunt zien of de posities aangepast zijn.
Om je prestaties te verbeteren, is het nodig om te onderzoeken wat je moet doen zodat jouw website op bepaalde zoekwoorden nog hoger scoort. Daar kun je onder andere SERPWatcher voor het concurrentieonderzoek gebruiken.
In SERPWatcher zie kun je op de verschillende zoekwoorden klikken en je concurrenten analyseren. Wat voor pagina’s hebben zij? Hoeveel links zijn er aangemaakt? En wat doen je concurrenten op het gebied van social shares?
Allemaal zaken die je eenvoudig vanuit SERPWatcher kunt analyseren. Naarmate je ook van andere Mangools tools zoals SERPChecker en KWFinder gebruik maakt, kun je nog een stuk makkelijker analyseren wat er nodig is om jouw website hoger te laten scoren!
SERPWatcher valt onder het Mangools SEO-pakket. Dat wil zeggen dat je SERPWatcher niet als los programma kunt afnemen. Als je SERPWatcher wilt gebruiken, dan dien je het volledige SEO-pakket van Mangools te activeren. Dat klinkt als overbodig. De werkelijkheid laat waarschijnlijk zien dat dit voor jou niet het geval is.
SERPWatcher is vanuit drie pakketten te activeren, namelijk:
Bij alle pakketten krijg je toegang tot de andere SEO-tools van Mangools, dit zijn:
Dit zijn alle SEO-tools die je ooit zal nodig hebben. Alleen grote bedrijven waar SEO een onmisbare rol voor de omzet vervult zullen op termijn extra tools nodig hebben. Hierdoor lijkt het maandelijkse bedrag voor SERPWatcher misschien hoog maar is dat het in de praktijk niet.
Bij InsideWeb vinden we het belangrijk dat we onze klanten van passend advies kunnen voorzien. Advies voor ranktrackers, komt bij onze SEO-afdeling altijd neer op SERPWatcher. Want een betere softwareoplossing om je posities in Google bij te houden zonder dat je daar de hoofdprijs voor betaalt, is er niet.
Wil je zelf ook SERPWatcher of een van de andere Mangools SEO-tools uitproberen? Dan kan dat, voor een periode van 10 dagen, helemaal gratis! Op deze pagina lees je er meer over.